دکتر داریوش منصوری

محل جدید ویزیت بیمار

آدرس جدید مطب

وازکتومی

برای جلوگیری از حاملگی ناخواسته افراد از روش های مختلفی استفاده می کنند. یکی از این روش ها عمل وازکتومی یا بستن لوله های واز در مردان می باشد.

وازکتومی چیست؟
وازکتومی یک روش جراحی ساده و بی خطر برای نازا کردن دایمی مردان می باشد .در این روش لوله های کوچکی به نام واز در کیسه های بیضه بسته می شوند. این کار باعث جلوگیری از ورود اسپرم به مایع منی می شود.

روش های جایگزین وازکتومی
یک روش جایگزین وازکتومی استفاده از کاندوم در مردان می باشد. در خانم ها استفاده از قرص ضد حاملگی و یا داروهای تزریقی ضد بارداری پیشنهاد می شود.

عمل جراحی
عمل با بی هوشی موضعی یا عمومی انجام می شود. بی حسی موضعی ممکن است باعث مختصری درد و ناراحتی در بیمار شود. در بی حسی موضعی تزریق در دو طرف بیضه ها انجام می شود. از نخ بخیه های جذبی در حین عمل استفاده می شود. در صورتنیاز به بی هوشی عمومی بیمار باید 6 تا 8 ساعت از خوردن مایعات و غذا و کشیدن سیگار خودداری کند.

بعد از عمل
بیمار تا چند روز بعد از عمل ممکن است کمی احساس درد داشته باشد. پیشنهاد می شود روز بعد از عمل استراحت داشته باشد. بهبودی کامل در کمتر از یک هفته مورد انتظار است.عوارض بعد از عمل شامل موارد زیر می باشد:
- سوزش و تورم مختصر در کیسه های بیضه و ترشح کم مایع در چند روز اول بعد از عمل
- خون در مایع منی برای چند بار
- درد مزمن بیضه
- کبودی و تورم بیضه به علت خون ریزی که ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشد
- عفونت بیضه و اپیدیدیم
- شکست عمل به علت اتصال دو سر بریده شده واز و وجود مجدد اسپرم در مایع منی

زمان مراجعه مجدد به بیمارستان
عمل جراحی وازکتومی بی خطر و عوارض کمی دارد ولی در صورت احساس درد شدید یا تورم شدید بیضه و کبودی باید به پزشک خود مراجعه کنید.

هشدار:
بیمار به علت وجود اسپرم زنده در قسمت لوله های مجاری تناسلی بعد از عمل تا مدتی باید از روش های جلوگیری قبلی استفاده کند. بیمار معمولا بعد از سه ماه و یا حداقل بیست یا سی بار انزال استریل می شود. بیمار پس از دادن آزمایش اسپرم و صفر بودن تعداد اسپرم می تواند از موفقیت عمل اطمینان حاصل پیدا کند.

آدرس مطب : شیراز ، خیابان زند ، روبروی 20 متری سینما سعدی ، ساختمان پارسیان

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :